واردات گوشی های بالای 600 دلار با دو برابر حقوق گمرکی اجرا شد

همانطور که از ماه ها قبل اعلام شده بود، از این به بعد گوشی های موبایل بالای 600 دلار با دو برابر حقوق گمرکی وارد خواهند شد.  بر اساس اعلام گمرک و بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، میزان حقوق و عوارض واردات گوشی تلفن همراه ‌با ارزش بالای ۶۰۰ دلار، دو برابر، معادل ۱۲ درصد تعیین شد. سال گذشته گزارش شده بود که در سال ۹۸، مجموعاً ۱۵/۳ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش بیش از ۲/۴ میلیارد یورو وارد کشور شده که از این میزان، سهم گوشی ‌های بالای ۳۰۰ یورو از نظر تعداد، ۹ درصد و از نظر ارز تخصیص داده شده به میزان ۳۵ درصد معادل حدود ۸۵۰ میلیون یورو می باشد. در این میان ۵۰۰ میلیون یورو معادل ۴ درصد واردات متعلق به برند اپل بوده است.

حقوق گمرکی برای واردات گوشی موبایل

لیست قیمت گوشی موبایل

افزایش حقوق واردات گوشی های گران قیمت

بعد از گزارش های منتشر شده، درنهایت گمرک کشور وصول ۱۲ درصدی حقوق واردات گوشی را از هفته قبل ابلاغ و از دو هفته پیش اعمال کرد. هرچند این افزایش حقوق ورودی بر قیمت گوشی تغییر محسوسی ایجاد نمی ‌کند. نمودار قیمت گوشی ‌های با قیمت بالای ۶۰۰ دلار نیز از زمان ابلاغ گمرک تا امروز، تغییری را نشان نمی ‌دهند. این موضوع از یک سو به ‌دلیل آگاهی شرکت ‌های واردکننده از اعمال این تغییر و از سوی دیگر به ‌دلیل محاسبه ارز گمرکی واردات گوشی موبایل با دلار ۴۲۰۰ تومانی است اما طبق قانون بودجه، این نرخ نیز به ‌زودی تغییر می ‌کند و به نرخ روز ارز در بازار آزاد نزدیک خواهد شد. با این وجود چنین تغییر رویه ‌ای قطعا بر قیمت تلفن همراه تأثیر دارد.

افزایش حقوق واردات گوشی های گران قیمت

قانون مصوب مجلس برای گوشی های موبایل بالای 600 دلار

در این خصوص مجلس در احکام لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصویب کرد که نرخ مبنای محاسبه ارز گمرکی برای کالاهای وارداتی به ‌جز کالاهای اساسی، از ۴۲۰۰ تومان به نرخ میانگین سه ‌روزه‌ اخیر معاملات سامانه نیما یا ETS تغییر کند. در نتیجه تغییر اساسی در قیمت تلفن همراه پس از اعمال تغییر محاسبه ارز گمرکی رخ خواهد داد. با این‌ حال دولت هنوز مصوبه تغییر ارز گمرکی را ابلاغ نکرده است. در نتیجه شاهد تداوم ثبات قیمت‌ گوشی هوشمند در بازار هستیم.

هرچند، ابلاغ نشدن زمان این تغییر محاسبه باعث سردرگمی شرکت ‌های وارد کننده موبایل شده و این شرکت ها اطلاع ندارند که آیا نیاز است اختلاف دو نرخ را اکنون اعمال و براساس نرخ جدید قیمت ‌گذاری کنند یا خیر. چرا که ماده ۱۳۵ قانون گمرکی اجازه می‌ دهد تا درصورت ایجاد هرگونه تغییر ویژه در کاهش یا افزایش تعرفه ‌ها، این سازمان تا ۶ ماه بتواند مابه ‌التفاوت نرخ را از واردکنندگان دریافت کند. انجمن واردکنندگان موبایل عقیده دارد در نتیجه‌ تغییر مبنای محاسبه ارز گمرکی، حقوق و عوارض واردات تلفن همراه چهار برابر بیشتر می ‌شود.

قانون مصوب مجلس برای گوشی های موبایل بالای 600 دلار

این موضوع قیمت نهایی گوشی با ارزش زیر ۶۰۰ دلار را حدود ۲/۵ اما گوشی با ارزش بالای ۶۰۰ دلار را بیشتر تغییر می ‌دهد. میزان این تغییر بستگی زیادی به قیمت دلار دارد و هم ‌اکنون نمی ‌توان آن را برآورد کرد. گوشی موبایل اپل و مدل های پرچمدار گوشی موبایل سامسونگ بیشترین افزایش قیمت را از این قانون خواهند داشت.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خوبه دیگه همین الانش گوشی قیمتاش اینهمه بالاست با این نفاسیر قیمت گوشی ای رده بالا دو یه برابر میشه، واقعا عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا