دسترسی سریع
بنابر گزارش ها، شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) که یک شرکت آمریکایی و یکی از بزرگترین شرکت های تولید و توزیع بازی های رایانه ای به شمار میرود، شدیداً به دنبال فروش یا ادغام شرکت با شرکتی دیگر است. در همین راستا یک معامله ای هم تا مرز امضا پیش رفت و در نهایت شکست خورد.
در این وقت از سال صنعت بازی های ویدیویی دچار تحولی میشود که تمام شرکت ها به دنبال شرکایی هستند که تقویم های انتشار بازی خود را هرچه بیشتر پر کنند تا سال خوبی را برای شرکتشان رقم بزنند. در همین راستا هم شرکت های مایکروسافت، سونی، امبریسر گروپ (Embracer Group) که یک شرکت هلدینگ بازی ویدیویی سوئدی است و چند شرکت دیگر مشغول هستند.
همین مسئله به صورت معکوس اتفاق می افتد. استودیوها و شرکت های تولید بازی هم منتظر هستند تا این شرکت های بزرگ کنسول بازی و هلدینگ های بازی های ویدیویی بیایند و با آنها قرارداد ببندند و باهم ادغام شوند. البته خبر جدید ممکن است برای برخی شوکه کننده باشد که شرکت الکترونیک آرتز به صورت خیلی فعال دنبال فروش رفتن یا ادغام با شرکت دیگری میگردد و حتی یکی از معاملاتش را تا لحظه ی نهایی پیش برده بود که در نهایت شکست خورد.
به گزارش رسانه های خبری دنیای بازی، الکترونیک آرتز دارد با بزرگترین شرکت های صنعت فناوری در مورد احتمال فروش یا ادغام صحبت میکند تا معامله ای سر بگیرد. فهرست این شرکت های بالقوه شامل اپل، آمازون، ان بی سی یونیور سال (NBCUniversal) و حتی دیزنی میشود.
الکترونیک آرتز یکی از بزرگترین شرکت های تولید و انتشار بازی های رایانه ای به حساب می آید. این شرکت که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد، اولین هدف خود را تولید بازی های رایانه ای در نظر گرفت. چیزی نگذشت که با استخدام چهره های سرشناس و مبتکر توانست برنامه ی کاری خود را گسترش بدهد و جایی در بین استودیو های بزرگ پیدا کند. این شرکت رفته رفته تصمیم گرفت برای کنسول های بازی هم بازی تولید کند که بیشترین موفقیتش برای بازی های ورزشی، بازی های فیلم های پرطرفدار و بازی هایی مثل مدال افتخار، نید فور اسپید، سیمز، بتل فیلد و غیره است.
در ادامه و در سال ۲۰۰۷ رئسای شرکت تصمیم گرفتند شرکت را بخش بندی کنند و هر بخش رئیس و هر بخش مسئولیت های خودش را داشته باشد. همین امر باعث شد که کیفیت بازی ها از چیزی که انتظار میرفت بالاتر برود و سرعت انتشار و توزیع بازی ها به بازار دو برابر افزایش پیدا کند. همچنین تصمیم گرفته شد که در کنار نسخه های بازی هایش، نسخه ی مکینتاش را هم تولید کند تا کاربران سیستم عاملش بتوانند از محصولات این شرکت نهایت استفاده را ببرند.
وقتی مایکروسافت به صورت خیلی غافلگیرکننده ای شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را به قیمت ۶۸.۷ میلیارد دلار خرید و به بازی های بزرگی چون Call of Duty دست پیدا کرد و قدرت زیادی در زمینه ی بازی های موبایل گرفت، هدف مایکروسافت این بود که هرچه پیش میرود، استودیوهای زیرمجموعه ی ایکس باکس را بیشتر کند تا محبوبیت کنسول های بازی مایکروسافت بیشتر شود. همین باعث شد تا شرکت های دیگری مثل الکترونیک آرتز هم حالا جسارت لازم را پیدا کنند و به دنبال شرکای احتمالی برای خریده شدن بگردند.
با اینکه جزئیات زیادی از این خبر منتشر نشده است، ولی به نظر میرسد که الکترونیک آرتز معامله ای را با ان بی سی یونیور سال پیش برده بود. به احتمال خیلی زیاد در این توافق نامه قرار بوده است که بخش رسانه ای ان بی سی یونیورسال با الکترونیک آرتز ادغام شود.
همانطور که ممکن است بدانید، شرکت کامکست در سال ۲۰۱۱ اقدام به خریداری سهام ان بی سی یونیورسال کرد و در سال ۲۰۱۳ با خریداری کلیه سهام جنرال الکتریک در ان بی سی، توانست کنترل صد درصد سهام شرکت ان بی سی یونیورسال را در اختیار بگیرد. در حال حاضر ان بی سی یونیورسال مالک شبکه های کابلی، استودیوهای فیلم و موسیقی و چندین ایستگاه رادیویی است.
در همین راستا اگر معامله ای صورت بگیرد، برایان رابرتز، مدیر عامل شرکت کامکست، کنترل بخش عظیمی از شرکت جدید را به دست خواهد گرفت. این یعنی اندرو ویلسون، مدیر عامل فعلی شرکت الکترونیک آرتز فقط به صورت مدیر باقی میماند و وظیفه ی اداره ی شرکت را ادامه خواهد داد. گفته میشود که به دلیل نوسانات قیمت و بررسی اداره ی بخش های مختلف شرکت بعد از ادغام، این معامله سر نگرفته است.
به نظر میرسد که یکی از ترجیحات اصلی شرکت الکترونیک آرتز این است که حتی پس از ادغام، ویلسون مدیرعامل و رئیس تام الاختیار شرکت باقی بماند و اداره ی شرکت به شخص خریدار واگذار نشود. اکثر کمپانی های بزرگ چنین شرطی را نمیپذیرند و این خودش میتواند دلیل آشکار به سرانجام نرسیدن قراردادش با ان بی سی یونیورسال باشد.
البته فقط شرکت الکترونیک آرتز نیست که این گزینه را در قراردادش اضافه کرده است. خیلی از شرکت های دیگر، مثل شرکت یوبی سافت (Ubisoft) هم همین بند را در قراردادش اضافه کرده است. ایو گیلموت، مدیرعامل یوبی سافت برای حفظ جایگاهش و کنترل تمام شرکت در تلاش است که فقط با شرکت های سهام خصوصی همکاری کند. گفته میشود که به احتمال زیاد موفق هم میشوند و شرکت های خصوصی با آنها همکاری خواهند کرد.
این مسئله نشان میدهد که با اینکه معاملات خوبی در بازار فعلی در جریان است و هیچ شرکت یا استودیویی کنار گذاشته نمیشود، ولی معاملات هم برابر نیست و ممکن است در این بین خیلی از استودیوهای خوب با مبلغی که درخورشان نیست، با شرکت های خصوصی بزرگ ادغام شوند.
با اینکه هنوز سرنوشت الکترونیک آرتز مشخص نیست و شرکت هنوز در تلاش است که هرجور شده زودتر با کمپانی های بزرگ ادغام شود، ولی به احتمال زیاد این امر اتفاق می افتد. طبق گفته ی کسانی که شرایط بازار بازی های ویدیویی را بررسی میکنند، بعید است الکترونیک آرتز بتواند با قیمتی درخور شرکت را واگذار یا ادغام کند.
البته هیچ چیزی غیرممکن نیست، چون هیچکس فکر نمیکرد روزی برسد که مایکروسافت بخواهد اکتیویژن بلیزارد را بخرد، ولی این اتفاق افتاد. انتظار میرود به زودی اخبار بیشتری از برنامه های شرکت الکترونیک آرتز به دستمان برسد.
مقدمه حافظههای SSD (Solid State Drive) به دلیل سرعت بالاتر، دوام بیشتر و مصرف انرژی…
در ابتدا این مقاله بدون تردید باید به رقابت همیشگی اپل و سامسونگ، این دو…
زندگی دانشجویی پر از چالش ها و فرصت های یادگیری است، و در این مسیر،…
شیائومی (Xiaomi) یکی از فعال ترین شرکت های تولید کننده ساعت هوشمند است و حضور…
سیستم های دوربین مداربسته (CCTV) یکی از بهترین راهها برای نظارت و افزایش امنیت مکانهای…
هر چقدر شرایط کاری دستگاه ماینر استاندارد بیشتری داشته باشد نه تنها سوددهی آن بالاتر…